nuffnang ads

teMan setiA awAnsikeCIL

Hidayah Perlu Dicari Bukan Ditunggu :)




 
Soalan: 
Ustaz, saya ni TAK BERTUDUNG. Ada orang tanya, bila nak pakai tudung? Saya kata saya tak nak pakai kalau TAK IKHLAS. Apa pandangan ustaz?

Ustaz Azhar Idrus: 
Bertudunglah walau TERPAKSA. Solatlah walau TERPAKSA. Puasalah walau TERPAKSA. Kerana kewajipan itu memang kadangkala sifatnya terpaksa.Dari keterpaksaan itu, perlahan2 kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya. Kalau nak tunggu ikhlas, sampai bila nak tunggu baru nak beribadah? 

Hidayah perlu dicari, bukan tunggu. 
Macam makanan, kalau tak suap, ia tak masuk ke dalam mulut :)

Jadi, korang semua boleh fikir sendiri apa matlamat hidup korang sebenarnya . Nak kejar dunia atau kejar akhirat atau keduanya sekali . Haa . Bak kata pepatah islam tanam padi , lalang akan tumbuh tapi kalau tanam lalang padi takkan tumbuh. Macam tu juga kehidupan kita .. Kejar akhirat dunia akan ikut , tapi kalau kejar dunia akhirat takkan ikut sama sekali.

 

Jahilnya kita tanpa ilmu ... tapi kalau dah berilmu jangan bongkak sampaikan juga pada yang lain supaya kita sama-sama dapat menuju kebaikan tu malah bersama-sama menuju jannah .Selami jiwa anda masing - masing . Tanya Iman anda sendiri . Kalau tak pasti tanya la orang lebih alim .Sungguh Hidayah Itu Milik Allah dan kita takkan dapat kalau tak berusaha untuk mendapatkan hidayah tu. Macamana nak usaha ? 

BERSOLAT
BERDOA
BERAMAL SOLEH :)

Dosa lalu jadikan pengajaran untuk lebih berhati-hati untuk masa akan datang.
Harap bersama berusaha mengejar jannah FIRDAUSI .

thanks reading !
SEKIAN, wassalam 


6 ulasan:

are_lin@yu berkata...

suka entry ni..nice sharing..;-)

Anna Aziz berkata...

berdakwah selagi mampu walaupun kita sendiri ada kekurangan kan..

❖ FS ❖ berkata...

Yup betol tuu . bila terpaksa lame lame jadi terbiasa . benda terbiasa akan lahirnya perasaan insaf tu . kan heee

Anna Aziz berkata...

hum yup benda yang terbiasa akan jadi kebiasaan and kebiasaan tu akn jadikan kita ikhlas ;) wink2

_mauhaha_corner berkata...

mula2x bile paksa diri memang sakit,,lame2x da biasa..teros ikhlas..:))
alhamdulilah...

Anna Aziz berkata...

yup btol tu (: