nuffnang ads

teMan setiA awAnsikeCIL

student life.

Dek kerana terlalu busy sebagai seorang student justeru seorang anak, kakak, kawan dan juga bakal isteri ( in the future i mean ) ehem ehem maka dengan dukacitanya wanna say sorry sbb masa untuk memerah idea meringankan jari jemari menaip diblog tersangat lah zero. Jadual belajar sem ni tersangatlah pack disamping bulan ramadhan yang sangat lebih bermakna berbanding laman laman sosial yang patut ditolak tepi seketika. haha. * fuyus kau anna fuyuss fuyuss fb kau online jugak kannn twitter lagi.

BoOoOOooooo anna BooOOoOOoo ~ kahkah, takpelah kalau korang nak follow twitter kite boleh boleh, KLIK SINI :p okay thanks.

Sekarang dah semester lima dah bergelar senior, senior weh senior. haha. ada ape dengan tittle senior ? tittle senior tu lebih ngam kalau nak cakap tittle kena buat banyak kerja -,-' seriously sem ni serabut, lepas satuu.. satu la ujian alahaii sabarlah hati bulan ramadhan. hehe. tapi sem ni syokkk.. sebab ada sahabat yang come with no matter what the situation is, even in hell or high water, kitorang harung sama-sama alhamdulillah. Sampaikan badan dah tak larat pun gagah juga rasa sebab rasa 'kasih sayang' to each other to sangat kuat kan. Kalau nak kongsi cerita tu sampai raya kedua pun tak habis. ( haha )

Hopefully the friendship comes with the name of Allah, with Allah Bless, and Allah Protection.
Oh Allahu Rabbi, Defend us, Guide us, Love us.





Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari
Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Hadis riwayat Muslim
“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” 

Hadis riwayat Muslim
Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” 

Hadis riwayat al-Hakim
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.”

Allahua'am, sekian wassalam alaik ^^

Tiada ulasan: